måndag 4 januari 2010

Seitan - kallskuret vetemjöl














-Blir det djur till middag?
-Nej, det blir vetemjöl.
-Vetemjöl?
-Ja, eller tvättat vetemjöl.
-Gott det låter.
....

Seitan är vetegluten med bra näringsvärde, hög proteinhalt och det är sjukt billigt om man gör det helt själv. Man behöver bara vetemjöl, vatten och smaksättning.

Jag blandade lite olika recept jag hittade här och var och det blev som följer:

ca 15 dl mjöl
ca 5 dl vatten

Mjölet och vattnet fick blandas ihop med degkrok i hushållsassistenten. Därefter fick degklumpen vila i ett vattenbad i ungefär två timmar. Därefter var det alltså dags att tvätta degklumpen ordentligt för att få ut all stärkelse. Det gör man genom att knåda degen i vatten. Vattnet blir mjölkfärgat och då är det dags att hälla ut det och hälla på nytt. Så upprepar man detta ca 10 ggr tills vattnet är nästan genomskinligt. Degklumpen är då inte längre en degklump utan en blandning av slajm och studsboll, grågulaktig till färgen. Mmmm, detta ska bli söndagssteken. Veteglutenbollen lades sen i en gjutgärnsgryta.

Sen blandades ett spad med ca 2 dl vatten, lika mycket rött vin, några msk soja, buljongpulver, en tsk liquid smoke och en vitlöksklyfta. Detta hälldes i grytan över veteglutenbollen.

In med alltihop i ugnen på 175 grader i ca 60 min. Sänk till ca 150 grader efter 30 min. Ös lite då och då. Jag satte på grill på slutet för att få lite trevlig yta.

Sen såg den faktiskt ut som en söndagsstek. Och smakade förträffligt, skrytsamt men sant. Saftigt inuti med en något fast skorpa med en svag rökig smak. För köttätare, ja en blandning av rökt skinka och kycklingfilé.

1 kommentar:

Anonym sa...

jösses vad spännnande det där lät, det måste jag verkligen testa en dag!