tisdag 3 april 2012

Hirs- och chiapannkakor

























Recept ca 12-15 små pannkakor/plättar (ungefär och kan med fördel experimenteras med en del)

3 dl kokt hirs (1-1,5 dl okokt)
1-2 msk chiafrö (för det lilla extra men kan uteslutas)
2-3 dl vätska (nötmjölk, kokosmjölk, vatten... blandade vatten och sojamjölk)
lite kokospulpa
2 ägg
lite salt

Mixa ihop hirs, kokos, salt och vätska till en något sånär jämn smet. Blanda i chiafrön. Knäck i två ägg och låt stå kanske över natten. Smeten blir tjock och lite grynig. Grädda som amerikanska pannkakor. Toppade med avokado, tomat och rostade solrosfrön.

Jag försökte först göra våfflor efter ett recept jag hittat, men det gick inte alls. Då hade jag inga ägg i, men satte i det på morgonen när jag insåg att jag var tvungen att få lite styrsel på smeten.

Både hirs och superfröt chia är glutenfritt och snällt mot magen.

Inga kommentarer: