söndag 17 juni 2012

Kokosglass

























Jag hittade recept på att göra glass i påse med is och salt istället för att använda glassmaskin. Det låter ju helt galet och jag var tvungen att pröva. Man kan läsa om det lite varstans t ex här och även se youtubeklipp.  Hade sett nånstans att nån hade gjort med kokosmjölk så det bestämde jag mig för att testa. Det funkade sådär och jag var sjukt trött i armarna eftersåt. Höll väl på och skaka i 15-20 min och när jag inte orkade längre och isen i påsen hade läckt en del så var kokosmjölken fortfarande rinnande, tjockare men rinnande. Så, jag hällde upp den i en bunke och ställde in den i frysen. Därefter lät jag den stå i frysen i typ 2h, tog jag fram den då och då och rörde runt. På slutet när den började likna glass hällde jag i lite kokos och hackade hasselnötter.

Resultatet blev det typ världens godaste glass! Så det var helt klart värt det! Vet inte om skakandet hjälpte, eller om man bara ska frysa in direkt. Kanske vispa ihop smeten med elvisp först? Eller ha en skak-partner och mer is och mer salt och mer täta påsar. Jag ska testa igen i alla fall, helt klart. Smaken på glassen och även konsistensen var himmelsk.

Recept (2 port)
Nästan en burk kokosmjölk (eko, ej lätt)
2 msk agavesirap
lite äkta vaniljpulver (svart i burk)

kokosflingor
hasselnötter

2 kommentarer:

Ann-Louise sa...

Vad spännande! Att göra glass i påse har jag aldrig hört talas om men då jag inte äger en glassmaskin blir jag genast sugen på att testa. Efter din inledning var jag säker på att det inte skulle funka men vad kul att slutresultatet blev lyckat. Får skaffa mig en shaker som jag kan muta med glass...

Mat för en dam sa...

Det är helt galet, om det nu skulle funka så som de säger. Absolut värt att testa! Återkom gärna hur det funkade :)