torsdag 18 oktober 2012

Pumpasoppa med quinoa och rostade cashewnötter

Jag älskar verkligen pumpasoppa. Kan ibland tycka pumpa är lite för sött när den till exempel rostas, men i soppa är det fantastiskt. Linserna, quinoan och cashewnötterna gör soppan riktigt mättande.

3 portioner
1/2 butternut squash
250 ml kokosgrädde (tetra 80% kokos)
2 dl röda linser (okokta)
1 tsk buljong
1/2 tsk gurkmeja
1/2 tsk fänkålsfrö och kardemummafrö
en liten bit kanelstång
(1 tsk b-jäst flingor)

1 dl quinoa (okokt)
1 dl cashewnötter

limeklyftor
persilja





Skala och skär pumpan i bitar. Koka några minuter i buljong. Koka quinoa enligt anvisning på paketet. Rosta cashewnötterna i pannan. Mortla kardemummafrö och fänkålsfrö. Häll på röda linser och kryddor. Låt småputtra tills linserna är färdiga. Mixa slätt. Häll i kokosmjölken. Smaka av med b-jästflingor. Servera med kokt quinoa, rostade cashewnötter, en skvätt lime och persilja.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Vad menas med en tsk buljong? Alltså en tsk vätska, eller en tsk pulver? Hur mkt vätska?

Mat för en dam sa...

1 tsk buljongpulver. Jag vet inte exakt hur mycket vätska, brukar prova mig fram till en konsistens som känns bra. Skulle gissa på 1 liter ungefär.

Bagarbertan sa...

Hej, vilket härligt recept på Pumpasoppa. Ska göra den i helgen. Men, cocosgrädde, hittar du det i vanliga mataffärer eller... Kanske får jag ta cocosmjölk i stället. Vad tror du?
/Bagarbertan

Mat för en dam sa...

Bagarbertan, kul du vill testa receptet! Kokosgrädden är fullfet kokosmjölk som brukar vara 80% kokos. Jag köper den i min vanliga affär. Är av märket Santa Maria (thai) och heter Extra Creamy. Det finns också en från Blue Dragon. Kolla på innehållsförteckningen hur mkt kokos det är i. Annars kan man ju ta vilken kokosmjölk som helst, blir bara mer krämigt med grädden:)