torsdag 18 april 2013

Gröt på havrekross och mandelmjölk

När jag har varit i USA så har jag köpt steel cut oats flera gånger, vilket ger en väldigt god gröt. I Sverige är havrekrossen det närmaste man kan komma (som jag har hittat. Nån som vet nåt mer?). Det ger en gröt med ett härligt lätt tuggmotstånd. Jag köpte nu Saltå kvarns havrekross. Kräver lite planering och inget man gör en morgon då man ska iväg tidigt kanske. Denna gång kokade jag krossen i hemmagjord mandelmjölk vilket gav en riktigt len god gröt.







Havrekrossgröt på mandelmjölk med mango, banan, chiasupersylt och kardemumma. Hembakat frukt- och nötbröd med Billinge ekoost och gurka. Färskpressad apelsinjuice. 

För 1-2 pers (för mig en lagom och en miniportion till min man)
1 dl havrekross
1,5 dl vatten+1,5 dl mandelmjölk
salt

Lägg krossen i blöt över natten. Häll bort vattnet på morgonen och koka gröten i vatten och mandelmjölk, tillsätt salt och låt koka till lagom konsistens. Tar ca 10 min. Servera med nåt gott!

Chiasupersylt
Koka upp frysta superbär (ICA)
blanda i chiafrö och honung efter smak
Klart!

1 kommentar:

M. sa...

hej! tack söta för din kommentar, den gjorde min dag/kväll :)

roligt att du gillade mandelfrikadellerna (och min blogg) :)

önskar dig en fortsatt bra vecka :) kram