torsdag 4 april 2013

Veganlasagne (nästan)

Med inspiration från Kotte grön gjorde jag denna veganlasagne. Dock rev jag på en gammal ostskalk på toppen som jag inte ville slänga, så då blev den plötsligt inte vegansk längre. Men man kan lätt skippa ostskalken. Den blev verkligen god och mättande! Gör denna när du har lite mer tid, för den tar sin tid. Kom ihåg att cashewnötterna ska blötläggas minst 2h.











4-8 portioner (beroende på hur mkt man äter)
ca 8 lasagneplattor
1 aubergine
1 zucchini
5 stora champinjoner

Tomatsås:
2 pkt krossade tomater
skvätt rödvin
halv lök
1 vitlöksklyfta
fryst basilika
1 msk ekobuljong

Vegansk riccotta:
400 g naturell tofu
3 dl cashewnötter (blötlagda minst 2h)
en halv citron
salt
örtkryddor
1 msk b-jästflingor

Sätt ugnen på 200 grader. Gör tomatsåsen. Finhacka lök och vitlök. Svetta i en gryta, tillsätt krossade tomater, rödvin, buljong och basilika och koka. Koka länge. Gärna flera timmar, åtminstone 45 min. Medan såsen kokar, skiva aubergine, zucchini och champinjoner och lägg på en plåt. Se till att de inte ligger på varandra. När ugnen är varm skjutsa in dem och låt stå inne i ca 30-40 min beroende på ugn. Du vill inte att de får för mycket färg, bara bli lite sladdriga. Medan grönsakerna är i ugnen sätt igång med ricottan. Häll av vattnet från cashewnötterna. Mixa tofu, cashewnötter med en skvätt vatten, citron, salt, örtkryddor och b-jäst.

Varva tomatsås, lasagneplattor, grönsaker och veganricotta. In i ugnen på 200 grader i 20-30 min. Klart!

Inga kommentarer: