fredag 18 april 2014

Bebispuré - ett smörgåsbord


Nu har lilleman snart blivit 6 månader och vi har sen 2 månader tillbaka börjat prova lite av varje. Jag har stora planer på näringsrika kombinationer, men i nuläget handlar det mest om att lära honom äta och få in en mysig rutin. Det går lite olika...

Något han varit väldigt förtjust i är Ellas barnmatstuber som är en kombination av grönsaker och frukt. Med det i åtanke har jag börjat blanda i lite frukt i grönsakerna, vilket han oftast verkar tycka är gott. För att inte råka göra nån misslyckad kombination så har jag fryst in rena puréer, alltså varje sak för sig. Sen kombinerar jag när jag tinar. På det sättet kan jag variera på många olika sätt. 

På bilden syns (från vänster övre rad):
Aprikos (gjord på torkade osvavlade aprikoser som blötläggs)
Butternut squash pumpa
Avokado (med lite citron för färgens skull)
Blåbär
Päron
Kikärtor
Vita bönor
Banan

Kikärtor och vita bönor har varit svåra så de pausar vi för tillfället. De mest populära kombinationerna har varit: päron+pumpa, avokado+banan, blåbär+aprikos+banan

Förutom puréer prövar vi gröt. Jag vill försöka undvika industritillverkad gröt och välling pga innehållsförteckningen där jag knappt känner igen något.... Det finns många naturligt järnrika livsmedel såsom pumpafrön, torkade aprikoser mm att blanda i. Vi har hittills prövat gröt på hirsflingor och på skrädmjöl, två naturligt järnrika alternativ. 

Formarna kommer från Barnmatsburken och är toppen! De är i silikon och helt giftfria. :D

Jag ska skriva om järnrika livsmedel i ett senare inlägg. De sista veckorna innan min lilla son kom till världen hade jag mycket tid och roade mig med att räkna på järnvärdet i en mängd olika bebisrätter och gröter. Mer om det i nästa inlägg!


Inga kommentarer: