torsdag 5 april 2012

Raw cheesecake med körbär och chiafrö































Jag har blandat lite olika recept jag hittat. Det bästa är att man verkar kunna göra lite hur som helst... Man behöver dock en botten, en fyllning och en topping.

Botten
2 dl mandelpulpa (från när jag gjorde mandelmjölk)
1 dl kokospulpa (man kan använda kokosflingor)
1 dl valnötter (blanda vilka nötter du vill)
2 msk kokosolja (sån på burk, eko)
2 msk agavesirap
lite salt

Fyllningen
6 dl cashewnötter (blötlagda några timmar)
1 dl pressad citron
(1 dl vatten)
0,5 dl agave
0,5 dl kokosolja

Topping
Ett paket frysta körsbär
1,5 msk chiafrön
1-2 msk agavesirap
lite pressad citron

Blötlägg cashewnötterna i några timmar. Tina körsbär. Börja sen med att mixa ihop botten. Jag har bara en stavmixer så det var lite knepigt. Bra om man har en matberedare men det funkar med stavmixer också (om man använder hårda nötter är det bra att blötlägga de först beroende på hur stark mixern är). Tryck ut massan i en rund form. Ställ in i frysen en stund.

Smält kokosfett i ett vattenbad så den vita massan blir genomskinlig. Mixa ihop cashewnötter, citronjuice, agave och kokosolja. (Häll i vatten om du får problem. Min blender klarade inte av detta så jag var tvungen att späda med vatten.) Tillsätt mer agave om du vill ha den sötare. Mixa till en härligt mjuk cashewkräm. Häll nu cashewsmeten över botten. Ställ in i frysen en liten stund så den stelnar något.

Till toppingen: mixa hälften av bären till en smet. Häll i chiafrö. Chiafröna gör så att toppingen blir mer geléartad. Häll i resten av körbären och låt stå. Jag gjorde toppingen dan innan så fick den stå över natten. Tillsätt agavesirap och lite pressad citron efter smak. Häll toppingen över cashewkrämen.
Ställ in hela cheesecaken i frysen i ungefär 4 timmar så att den stelnar. Ta fram en timme innan och låt tina i kylen.
Chiafrö anses vara ett av världens mest näringsrika livsmedel. Det används bland annat av ultralöpare i Sydamerika (som nämns i boken Born to run). Jag köpte chiafrö i min vanliga välsorterade mataffär.

Inga kommentarer: