onsdag 11 april 2012

Tortillabröd

Recept 10 st

Bovetemjöl (3/4)
Majsmjöl (1/4)
Egg-replacer
Bakpulver
Salt
Hett vatten (lite mer vatten än mjöl)
Olja
(gurkmeja för färgens skull - smakar inget)

Jag är dålig på att hålla mig till recept och jag är ännu sämre på att försöka hålla reda på exakta mått. Hade kollat upp lite olika glutenfria wraps-recept. Inte för att jag är glutenintolerant, men för att jag tycker det är lite snällare för magen att äta glutenfritt så jag försöker göra det så mycket som möjligt. Först försökte jag få degen till konsistensen av en bröddeg, men det gick inte alls. Så då gick jag tvärt emot, hällde på mer vatten och hamnade i nån slags tjock pannkakskonsistens. Tricket vad jag förstår för att göra just tortillabröd och inget annat är att pannan ska vara riktigt, riktigt het när man häller ner smeten. Jag fick jobba ganska hårt men resultatet blev ändå bra. Nästa gång ska jag nog testa att ha mer majsmjöl och lite mer bakpulver.

Ja, mycket tydligt recept... 


Inga kommentarer: