måndag 4 juni 2012

Paj på kikärtsmjöl med spenat, tomat och basilika

Botten
2 dl kikärtsmjöl (kan köpas t ex i Hötorgshallen eller så kan man göra själv. Kolla här!)
2 rågade matskedar turkisk yoghurt
1/2 dl vatten
salt

Blanda ihop ingredienserna till en deg. Späd ev med mer vatten eller yoghurt om det behövs. Olja en form och tryck ut degen i formen. Förgrädda i ugnen på 200 grader i 10 min.

Fyllning
ca 200 g keso
2 ägg
1/2 dl sojamjölk
salt

Färska tomater, hade gula och röda körsbärstomater
Soltorkade tomater
Bladspenat
Färsk basilika

Lite parmesan på toppen

Under tiden pajbottnen står i ugnen, blanda ihop keso, ägg, sojamjölk och lite salt i en bunke. Skiva tomater, hacka soltorkade tomater, tina spenaten om den är fryst och finhacka basilika. Fyll sen pajen med grönsakerna och häll på kesoblandningen. Riv över lite parmesan. In i ugnen i ca 30 min. Låt pajen vila lite innan du serverar. Gott med en grönsallad till.




2 kommentarer:

Anonym sa...

För hur många personer? Låter supersmarrig!

Mat för en dam sa...

Ja, det beror på hur stor i maten man är. Vanliga portioner kanske 4. Det var en sån vanlig rund form jag använde. Men vad jag minns åt jag och min man upp alltihop;-)