lördag 9 juni 2012

Vegansushi med quinoa, tofu och avokado

























Det är kul att med lite pyssel kring maten på helgen tycker jag. Detta var lagom pyssligt och blev fantastiskt gott. Inspirationen kommer från My New Roots. 

Detta behövs:
nori-ark
röd quinoa (2 dl okokt och det blev typ 35 sushibitar)
1/2 dl risvinäger
2 msk vatten
1 tsk agavesirap
1 tsk salt

salladskål
tofu
avokado
rädisor
gurka

en stor bit färsk ingefära (eller picklad om du inte orkar göra själv)
wasabi (har sån på burk som man blandar med vatten - den är bättre än paste tycker jag)
soja

Koka quinoan enligt anvisning på paketet. Samtidigt som quinoan kokar och sen svalnar, gör den snabbinlagda ingefäran. Skala och skiva ingefära riktigt tunt, gärna med hjälp av en mandolin. Häll på en del salt och blanda runt. Låt stå i ca 30 min. Skölj därefter ingefäran noga. Blanda ihop risvinäger, vatten, agavesirap och salt. Häll hälften av vinägermixen över quinoan och blanda runt. Häll den andra hälften av vinägern över ingefäran och låt stå minst 10 min.

























Sen är det dags att komponera. Ta ett nori-ark, kleta på quinoa (spar en sträng högst upp). Lägg på strimlade grönsaker och tofu. Rulla ihop med hjälp av en sushimatta. Skär upp bitar med en vass kniv.

Servera med wasabi, soja, kanske lite sjögräs och misosoppa.





2 kommentarer:

Emelie Gustafsson sa...

O så smarrigt!
Jag har ett önskemål på blogginlägg: ett med en inköpslista. Vilka mjöl, frön, nötter, bör, pulver, vätskor ect tycker du är bra att köpa upp sig på om man vill laga din fantastiska mat? Skulle bli SÅ tacksam!
Stor kram Emelie

Mat för en dam sa...

Bra tips! Det ska jag göra:)