lördag 13 april 2013

En middag som väcker minnen - vegetariska nuggets, pommes frites, jordgubbsmilkshake och hemmagjord currychutney

När jag var liten så älskade jag kombon chicken mcnuggets, pommes och jordgubbsmilkshake. Sen jag slutade äta kött har jag inte ätit det såklart. Jag har i flera år pratat om att man skulle göra en vegetarisk och lite nyttigare variant av barndomsklassikern. Så, igår var det dags. Lite nyttigare, men fortfarande verkligen ingen hälsomåltid:)

Quorn Nuggets
Hemmagjorda pommes
Jordgubbsmilkshake på massa frysta (kokade och kallnade SMI) jordgubbar, vaniljglass och mjölk
Hemmagjord Currychutney

Det mest intressanta i denna måltid blev currychutneyn som faktiskt smakade förvånansvärt likt den söta currysåsen som McDonalds serverar till sina nuggets. Och denna är betydligt mer hälsosam.

Så här gjorde jag den:
2 granny smith äpplen
10 torkade aprikoser
2 tsk honung
1/2 citron saften
curry, torkad ingefära, kanel, lökpuver, vitlökspulver

Lägg gärna aprikoserna i blöt en stund innan, men det är inte nödvändigt. Koka alltihop med ca 2 dl vatten utan lock. Koka tills frukten har kokat sönder. Mixa. Koka igen till önskad konsistens. Låt kallna.

Inga kommentarer: