söndag 14 april 2013

Spenatbollar, lax, quinoa och ugnsbakade körsbärstomater

På lördagen maxade jag näringsinnehållet i maten efter fredagens barndomsfest. Det blev denna festliga näringsspäckade måltid med spenatbollar, quinoa, lax och ugnsbakade tomater. Idag känner jag mig full av energi till skillnad från igår när jag vaknade och jag kände mig väldigt trött. Tänk vad maten gör skillnad!












Spenatbollarna är en av mina stora favoriter. De är så enkla att göra och är himmelska. Grundreceptet är fryst bladspenat som man tinar och pressar vätskan ur. Därefter blandar man spenaten med riven ost. Igår tog jag en bit vanlig hårdost som fanns kvar i kylen. Ibland använder jag mozzarella eller pecorino eller parmesan. Och det är allt. Blanda ihop och forma bollar. Ugnsbaka i ugnen, gärna på varmluft tills osten börjat få färg eller stek dem i pannan. Lagom mängd till ett stort paket fryst spenat brukar vara ungefär 125g mozzarella. Tänk på att spenaten minskar väldigt när man tinar och pressar ur vätska. Ett stort paket ger ungefär 7-8 bollar lagom till två personer. Gott till pasta också!

Inga kommentarer: