onsdag 20 januari 2010

Surdegslimpa med hel dinkel












Det blev ett väldigt luftigt bröd, trots det hela dinklet och dinkelmjölet som jag tyckt tidigare kan ge ett för kompakt bröd. Kanske är tricket att ha ganska lös deg och att dra mkt i degen. Ja, det är slutsatsen.

Recept 2 limpor:

Rågsurdeg (3 dl mjöl, 3 dl vatten, rågsurdegsgrund)
Skållning på 2 dl hel dinkel och dubbla mängden vatten

4 dl kallt vatten
4 dl dinkelmjöl
7 dl vetemjöl special
1 msk salt
lite honung

Blanda rågsurdegen och låt stå i 8-12h. Koka upp vatten och häll över dinkelkornen i en kastrull. Låt stå lika länge. Efter 8-12h: Blanda ihop alla ingredienser i köksassistenten och låt blandas i 10-15 min, först på låg hastighet och sen lite snabbare. Häll ner degen i en inoljad plastlåda och låt jäsa. Jag vek ihop degen, som var himla kladdig, 3 ggr första timmen. Sen fick den jäsa i ungefär 4h. Häll ut den på mjölat bakbord, dela den i två, dra ut bitarna lite grann, vik ihop och låt jäsa medan ugnen blir varm. Efter ca 45 min - in med den ena. Lite vatten på en plåt ger bra ånga till brödet. Efter 15 min öppnade jag ugnsluckan och vädrade. Sen fick det stå inne ca 20 min till. Som jag sagt tidigare, så är allt jag kan om surdegsbröd Pain de Martins förtjänst. Men själva receptet är i detta fall faktiskt mitt eget.

Inga kommentarer: