lördag 30 januari 2010

Burgertallrik

























Burgaren (4 stora):
200 g sojafärs
2 kokta potatisar mosade
(0,5 dl) kokt bulgur som fanns i kylen
1 ägg
ströbröd
2 tsk liquid smoke
svartpeppar
soja

Blanda ihop alla ingredienser utom ägg och ströbröd. Mixa med mixerstav. Blanda i ägget och ströbröd. Forma till ganska stora runda biffar. Vänd i ströbröd. Stek på låg-medelvärme tills de får fin färg. Eventuellt kan man låta dem gräddas färdigt i ugnen om de är för mjuka, annars låt dem få steka ganska länge på låg temperatur i pannan tills de är fasta när man trycker på dem med stekspaden.


Pommes (2 pers):
5 stora potatisar
Olja till fritering
Salt

Skär potatisen i stavar. Koka i vatten ca 10 min. Låt rinna av. Hetta upp olja i en stor kastrull. Stoppa i en liten brödbit så vet du hur varm oljan har blivit. Den ska visst vara 180 grader när man friterar pommes friten, men har man ingen termometer så har man inte. När brödbiten börjar fräsa och få färg, i med potatisen. Fritera tills de får den färg du vill att de ska ha. Lyft upp. Salta. Man kan spara oljan och fritera i igen.


Hamburgerbröd (5 stora):
25g jäst
3 dl vatten
7 dl vetemjöl
0,5 tsk salt

Lös jästen i (kallt) vattnet. Häll i alla ingredienser i degblandaren och kör ca 8 min först på låg hastighet och öka sen till medelhastighet. Jag hällde sen i lite olja i degbunken och vände på degen. Den fick jäsa ca 2,5h. Jag drog ut degen en gång och vek ihop den under första timmen. Häll därefter ut degen på mjölat bord. Dela i 5 delar. Runddriv varje bit och tryck dem platta. Sätt på ugnen på 225 grader. Låt bröden jäsa på plåt medan ugnen blir varm ca 45 min. Pensla med vatten och strö på sesamfrö. Grädda i ca 20 min. Låt svalna under bakduk. För att få till den där mjuka, nästan svampiga konsistensen som hamburgerbröd har, stoppade jag dem i plastpåse så fort de hade svalnat helt. Helt i motsatt mot när man gör bröd då man vill ha skorpan kvar.

1 kommentar:

emilystrange sa...

Mmm..detta såg riktigt gott ut. Det ska jag prova inom kort :)