tisdag 9 juli 2013

Rabarberkompott sötad med dadlar

Jag har inte lyckats så bra med rabarber tidigare. Smulpajer har väl gått bra, men det är typ det. Jag gillar inte att hälla i massa socker och då blir det oftast för surt. Sen står den där burken där i kylen och blir dålig. Men, så testade jag att söta med dadlar efter inspiration av lilla matdériven och oj vad bra det blev. Sparade en liten burk i kylen och frös in resten i mindre portioner. Känns smart.

Jag har ingen våg så vet ej exakta mått, men så här gjorde jag:

1 rejäl bunt rabarber
15 mjuka dadlar
2 kryddmått vaniljpulver

Skölj och dela rabarbern i små bitar. Koka upp i max 1 dl vatten (bara så det inte bränner fast). Kärna ur dadlarna och mixa med ungefär en halv deciliter vatten. När rabarbern har mjuknat, tillsätt dadelkrämen och vaniljpulver. Blanda runt och låt koka samman under nån minut. Låt kallna.

Inga kommentarer: