fredag 6 juli 2012

Surdegsbröd med hel råg och hampafrö

Ett av de godaste bröden jag har bakat!

Fm/Dag
3 dl rågmjöl (eko)
3 dl ljummet vatten
surdegsklick
= surdegen

2,5 dl hel råg
1 dl hampafrön
0,5 dl svarta sesamfrön
0,5 dl psylliumfrön
0,5 dl solrosfrön
Kokande vatten
=skållningen

Blanda 3 dl ekologiskt rågmjöl med 3 dl ljummet vatten och en surdegsklick. För info om hur man gör surdeg, se här. Plasta in.

Numera kan man köpa surdeg i affären. Har aldrig testat det och vet inte om det funkar på samma sätt. Min lilla surdegsklick har varit med länge och utstått både frysning och uttorkning, men är starkare än nånsin.



Häll alla frön i en annan bunke, häll på kokande vatten så att det täcker ordentligt och sätt på ett lock.

Eftermiddag (minst 5 timmar senare eller mer beroende på hur stark surdegen är. På sommaren går det fortare.)
Surdegen är som bäst när den bubblar när man rör lite i den. För min gick det snabbt denna gång. Spar en liten klick av degen och sätt i kylen till nästa gång.

Surdegen
Skållningen
1 dl vatten
Rågmjöl+Dinkelmjöl (ha 10 dl till hands... mer info nedan)
1 msk salt
0,5 msk-1 msk brödkrydda (jag hade kummin, men funkar perfekt med fänkål, anis eller färdigblandad brödkrydda eller en mix av allt)

Blanda surdegen, skållningen, vattnet med salt och brödkrydda. Häll på några dl mjöl. Kör i degblandaren på låg hastighet. Tillsätt mer mjöl efter hand. Jag vet inte exakt hur mycket jag hade för jag hällde på allt eftersom direkt från påsen. Låt degblandaren sköta sitt och häll på mjöl då och då tills degen är kletig men inte för lös (Detta är inte en bra förklaring. Enda sättet är att pröva sig fram.)

När du är nöjd med konsistensen, täck bunken med plast. Låt den stå i 1-2 h. Smöra därefter 2 brödformar formar och strö i lite frön. Jag tog en sesamfröblandning. Klicka i degen och kleta ut den jämnt i formarna. Låt jäsa i ca 2h under bakduk. När det är en halvtimme kvar ungefär och du ser att bröden har växt nån centimeter eller två, sätt ugnen på max. När ugnen är varm, sätt in bröden och grädda dem på 230 grader i ca 40 min eller tills de fått fin färg och känns fasta. Öppna gärna ugnsluckan och vädra efter halva tiden. Beroende på vilka former man använder kan man med fördel ta ut bröden ur formen och låta dem gräddas ca 10 min direkt på gallret.

Fantastiskt gott med smör, ost och hemmagjord marmelad!

Den här bilden är med och tävlar i Månadens matbild på Matgeek!

Inga kommentarer: